Aké populárne lieky spôsobujú vypadávanie vlasov a kožné vyrážky?

Používajú ich milióny ľudí na celom svete pre ich úlohu pri znižovaní rizika vážnych zdravotných stavov, ale vedľajšie účinky hlásené pri užívaní týchto liekov môžu zahŕňať vypadávanie vlasov a svrbenie kože, píše.

Ide o statíny, typ lieku, ktorý sa používa na liečbu vysokej hladiny cholesterolu v tele človeka, aby sa znížilo riziko srdcového infarktu alebo mozgovej príhody. Existujú rôzne typy statínov, menovite atorvastatín, simvastatín, fluvastatín, pravastatín a rosuvastatín, z ktorých všetky sú užitočné pre ľudí so srdcovým rizikom, pretože pomáhajú výrazne znižovať hladinu cholesterolu u nespočetných pacientov.

Lieky môžu spôsobiť vypadávanie vlasov ako vedľajší účinok. Foto: Shutterstock

Hoci sú lieky nazývané statíny väčšinou dobre tolerované, môžu mať niektoré nezvyčajné vedľajšie účinky, ako je vypadávanie vlasov a svrbivé vyrážky po celom tele.

„Statíny, ktoré sú široko predpisované na liečbu vysokého cholesterolu, fungujú tak, že blokujú pôsobenie enzýmu, ktorý pečeň používa na tvorbu cholesterolu,“ hovorí Harvard Health, ktorá dodáva, že „asi 1 percento ľudí užívajúcich statíny hlási vypadávanie vlasov. Tento údaj sa nezmenil od roku 1987, kedy boli zavedené statíny.“

Zostáva nejasné, prečo by statíny mohli ovplyvniť vlasy človeka, píše. Jedným z vysvetlení by mohlo byť, že statíny môžu ovplyvniť steroidný hormón, ktorý následne spôsobuje vypadávanie vlasov. „Vieme, že statíny bojujú s cholesterolom, ktorý je dôležitým stavebným kameňom pre steroidné hormóny. Tieto hormóny hrajú dôležitú úlohu pri raste vlasov,“ píše.

V štúdii publikovanej v American Journal of Medicine sa skúmala alopécia spojená s atorvastatínom, statínom.

Výskum zahŕňal prípadovú štúdiu 38-ročnej ženy, ktorej bol denne podávaný furosemid (40 mg), prednizón (60 mg), benazepril (10 mg) a atorvastatín (10 mg).

Hladiny cholesterolu u pacienta boli znížené, avšak o dva týždne neskôr sa pacient sťažoval na postupné vypadávanie vlasov.

„Benazepril pokračoval v kontrole proteinúrie, ale atorvastatín bol prerušený, pretože celkový cholesterol v sére klesol na 160 mg/dl,“ uvádza štúdia.

„O niekoľko týždňov pacientka oznámila, že jej začali rásť vlasy. Najmenej jeden ďalší pacient hlásil rednutie vlasov po niekoľkomesačnom užívaní atorvastatínu, hoci lekári pochybovali, že to bolo spôsobené liekom. Vzorec vypadávania vlasov u pacienta však naznačuje vzťah medzi atorvastatínom a alopéciou,“ citovala štúdia .

Ďalšia štúdia publikovaná v National Library of Medicine sa zaoberala dermatitídou súvisiacou so statínmi. Dermatitída je všeobecný termín používaný na opis kožných lézií.

Štúdia skúmala prípad 65-ročnej ženy, u ktorej sa objavili kožné lézie niekoľko mesiacov po začatí liečby simvastatínom, tiež statínom. Psoriaziformná dermatitída bola tiež pozorovaná na palmárnych povrchoch a boli tiež pozorované erupcie na laterálnom okraji jazyka.

„Symptómy zmizli po vysadení simvastatínu a znovu sa objavili do troch mesiacov po opätovnom podaní rosuvastatínu,“ uzavrela štúdia, ktorú citoval .

Prečítajte si tiež

Loading...
Slovo